Yoga

Yoga i Uppsala på Mytraining

Boka Yoga

Yoga har vi på Kungsgatan centralt i Uppsala och på Vattholmavägen.

Indisk Yoga

Stärkande skön yoga med en känsla av äkthet. Passet sker mest på engelska. Passet börjar alltid med andningsövningar. Inga förkunskaper krävs. Kom och lär dig. Manoj anpassar yogan efter dig oavsett nybörjare eller om du är van att yoga.

Kundaliniyoga

Kundalini yoga är vardagsyogan som du tar med dig överallt. Kundaliniyoga är en dynamisk yogaform med hundratals olika pass att välja mellan. Oftast lätta rörelser ( annars får du alternativ ) och andningsövningar, som alla kan göra. Yogan stärker nervsystemet, frigör blockeringar i kroppen, ger ökat energiflöde och mer livskraft. Att utöva yogan i grupp, förstärker passets effekt på din kropp, eftersom vi ger varandra energi. De flesta kroppsställningarna är relativt lätta att utföra. Nästan alla människor kan göra övningarna även om man är lite äldre eller inte har tränat på länge. Du behöver inte vara vig eller i fysisk toppform för att kunna göra kundalini yoga.

I de flesta övningarna kombineras rörelser med kraftfull andning, därför brukar man kalla detta för en aktiv och dynamisk yogaform. Yoga är mycket mer än bara fysiska kroppsställningar, yoga är ett medvetandetillstånd som man kan uppnå genom att använda olika tekniker som exempelvis kroppsställningar, andningsövningar och meditation. Yoga har funnits i ca 5000 år och har sitt ursprung i Indien. Idag finns mängder av yogastilar, de flesta med samma ursprung och samma mål. Det är vägen till målet som ser olika ut. Och ditt individuella behov styr vilken yogaform som passar just dig.

Yoga handlar om att vara här och nu, i kroppen, lyssna på kroppens signaler samt öka vår kroppsmedvetenhet och koncentration. Övningarna i kundalini yogan bygger upp din mentala och fysiska styrka och uthållighet.

Mediyoga

Mediyoga är en terapeutisk och väldigt lugn yogaform som utgår från klassisk Kundaliniyoga med inslag av ayurveda och traditionell kinesisk medicin. Mediyogan har utvecklats i Sverige på Institutet för Medicinsk Yoga (IMY). Den centrala komponenten är att skapa fullständig balans på alla plan, fysiskt, mentalt och emotionellt, genom att avlägsna inre konflikter, blockeringar, stopp och hinder för ett fritt energiflöde.

För många innebär det genom att träna yoga att man ökar självkänslan, ökar sin intuition och kommer till klarhet. Vanligt är det att också få ökad energi och en djupare sömn. Mediyogan innefattar ett hundratal olika pass. Yogapassen består av rörelser som kombineras med andningsteknik och djupverkande meditation för att skapa specifika terapeutiska effekter. Den är inte fysiskt krävande och inte heller pulshöjande. Alla övningar utförs alltid med utgångspunkt utifrån individens förmåga och kapacitet. Tips! Ta på dig mjuka och gärna varma kläder om du har lätt att frysa. Undvik att äta en stor måltid 2 timmar innan passet.

Yinyoga

Yinyogan är en lugn inåtgående och tyst meditativ form av yoga där man i första hand påverkar yindelarna i kroppen, såsom bindväv, leder och ligament. Yogan utförs med avslappnade muskler och positioner hålls under ca 2-3 minuter med en lugn medveten andning för att fokusera sinnet och öppna kroppen. Nybörjare som van yogis går med fördel på detta pass.

Yin & Yang Yoga

Ett varierat pass där du genom mer dynamiska rörelser tränar styrka och balans.Du får även möjlighet att hitta ditt inre lugn genom positioner där du vilar i samma läge under 3 – 5 minuter.

Genom andning och meditation leds du genom passet in i din egen kropp.